Een nieuw logo: 
hoe begint u eraan?

Een logo voor uw bedrijf:

hoe begint u eraan?

Heeft uw bedrijf een logo nodig?


Een organisatie is geen statisch iets van gebouwen, auto’s, werknemers en cijfers. Het is een levend organisme van mensen, dromen, verlangens, relaties en verbindingen. Intern en extern. Hoe uw bedrijf door de buitenwereld gezien wordt, bepaalt - soms meer dan u lief is – hoe over uw bedrijf gedacht wordt. Logo en huisstijl vormen samen de basis voor de visuele identiteit van uw bedrijf of organisatie. Het ontwikkelen van een passend logo is een beleidsinstrument en verdient dan ook de nodige tijd, aandacht ... en een budget op maat van uw bedrijf.


Stel uzelf volgende vragen:


  • Wat doet uw bedrijf?
  • Waar staat uw bedrijf voor? (Of: Wat zijn de kernwaarden van je merk?)
  • Wat zijn de USP’s van uw bedrijf?
  • (Wat kan uw bedrijf bieden dat andere bedrijven niet hebben?)
  • Welke persoonlijkheid heeft uw bedrijf?
  • Wie is de doelgroep? En waarom?
  • Waarom heeft u voor de niche/branche gekozen?
  • Zijn er dominante branchekleuren?
    (En zijn die wel/net belangrijk om te gebruiken)?
  • Welke kleuren gebruiken uw concurrenten?
  • Noem 3 redenen waarom uw ideale klant voor uw merk zal kiezen boven een ander?
  • Wat is de belangrijkste emotionele reactie die klanten (moeten) hebben nadat ze met u hebben gewerkt of iets van u hebben gekocht?

Inventariseer


Voor u eraan begint, is het belangrijk om te weten, waar u uw logo overal gaat gebruiken. Wanneer u het enkel op briefpapier, website en vrachtwagen gaat gebruiken, is dat iets heel anders dan wanneer u ook op social media actief bent en online adverteert. Een logo kan er heel mooi uitzien wanneer het op een A4 afgeprint wordt, maar als het bv. op een banner van 729 br x 90 h (px) geplaatst wordt, moet het ook nog herkenbaar en leesbaar zijn.  Een logo is meer dan de naam alleen:


  • Naam (bedrijf/merk)
  • Subscriptor (subtitel)
  • Typografie
  • Kleur(en)
  • Vorm
  • Visuals/Icon
  • Tone of voice
  • Verschillende versies: kleur, zwart/wit, één kleur, transparante achtergrond, online- en offlineversies, ...
  • Enzovoort


Dit kunnen we de ‘visuele identiteit’ noemen. Alles samen moet uw logo een sterke uitdrukking zijn van de waarden, de visie en de missie van uw bedrijf. Niet communiceren kan niet. Uw logo zegt altijd iets over uw bedrijf. Uw logo is overal uw eerste vertegenwoordiger. Zorg dan ook dat uw logo een goede vertegenwoordiger is. Een goede voorbereiding is het halve werk. Als u hiermee klaar bent, kunt u effectief starten. 


Tot slot


Een logo vertegenwoordigt uw bedrijf/merk, dus het is belangrijk dat u erin investeert.  Inventariseer eerst waar u het logo voor wil gebruiken. Zorg er ook voor dat het duidelijk is waar uw bedrijf voor staat en voor gaat.  Een eenvoudig, beperkt lettertype is meestal niet de goede oplossing. Een logo moet gemakkelijk te identificeren en onderscheidend genoeg zijn, zodat mensen uw bedrijf onthouden wanneer ze het zien. En misschien wel de belangrijkste boodschap: uw logo is de sleutel tot uw bedrijf/merk.

Bent u op zoek naar een nieuw logo voor uw bedrijf?


Een organisatie is geen statisch iets van gebouwen, auto’s, werknemers en cijfers. Het is een levend organisme van mensen, dromen, verlangens, relaties en verbindingen. Intern en extern. Hoe uw bedrijf door de buitenwereld gezien wordt, bepaalt - soms meer dan u lief is – hoe over uw bedrijf gedacht wordt. Logo en huisstijl vormen samen de basis voor de visuele identiteit van uw bedrijf of organisatie.


Het ontwikkelen van een passend logo is een beleidsinstrument en verdient dan ook de nodige tijd, aandacht ... en een budget op maat van uw bedrijf.


Stel uzelf volgende vragen:


  • Wat doet uw bedrijf? 
  • Waar staat uw bedrijf voor? (Of: Wat zijn de kernwaarden van je merk?)
  • Wat zijn de USP’s van uw bedrijf? (Wat kan uw bedrijf bieden dat andere bedrijven niet hebben).
  • Welke persoonlijkheid heeft uw bedrijf?
  • Wie is de doelgroep? En waarom?
  • Waarom heeft u voor de niche/branche gekozen?
  • Zijn er branchekleuren? (En zijn die wel/net belangrijk om te gebruiken?)
  • Welke kleuren gebruiken uw concurrenten?
  • Noem 3 redenen waarom uw ideale klant voor uw merk zal kiezen boven een ander?
  • Wat is de belangrijkste emotionele reactie die klanten (moeten) hebben nadat ze met u hebben gewerkt of iets van u hebben gekocht?


Inventariseer


Voor u eraan begint, is het belangrijk om te weten, waar u uw logo overal gaat gebruiken. Wanneer u het enkel op briefpapier, website en vrachtwagen gaat gebruiken, is dat iets heel anders dan wanneer u ook op social media actief bent en online adverteert. Een logo kan er heel mooi uitzien wanneer het op een A4 geprint wordt, maar als het bv. op een banner van 729 br x 90 h (px) geplaatst wordt, moet het ook nog herkenbaar en leesbaar zijn. 


Een logo is meer dan de naam alleen:

  • Naam (bedrijf/merk)
  • Subscriptor (subtitel)
  • Typografie
  • Kleur(en)
  • Vorm
  • Visuals/Icons
  • Tone of voice
  • Verschillende versies: kleur, zwart/wit, één kleur, transparante achtergrond, ...
    Online en offlineversies.
  • ...


Dit kunnen we de ‘visuele identiteit’ noemen. Alles samen moet uw logo een sterke uitdrukking zijn van de waarden, de visie en de missie van uw bedrijf. Niet communiceren kan niet. Uw logo zegt altijd iets over uw bedrijf. Uw logo is overal uw eerste vertegenwoordiger. Zorg dan ook dat uw logo een goede vertegenwoordiger is.


Een goede voorbereiding is het halve werk. Als u hiermee klaar bent, kunt u effectief starten. 


Tot slot


Een logo vertegenwoordigt uw bedrijf/merk, dus het is belangrijk dat u erin investeert. 

Inventariseer eerst waar u het logo voor wil gebruiken. Zorg er ook voor dat het duidelijk is waar uw bedrijf voor staat en voor gaat. 


Een eenvoudig, beperkt lettertype is meestal niet de goede oplossing. Een logo moet gemakkelijk te identificeren en onderscheidend genoeg zijn, zodat mensen uw bedrijf onthouden wanneer ze het zien. En misschien wel de belangrijkste boodschap: een logo is de sleutel tot je bedrijf/merk.

Wil u er meer over weten? Lees:

Een (nieuw) logo voor je bedrijf?

Straight heeft meer dan 30 jaar ervaring in het ontwikkelen van logo’s en huisstijlen. Je doet beroep op een team dat perfect kan inspelen op jouw wensen

Volg Straight op social media

Gratis


"I love it when a plan comes together" zei Hannibal (A-team) ooit. Ontwikkel daarom dit 'Communicatieplan in 9 stappen'

Straight Communications 


Rekemerstraat 53

3621 Lanaken

+32 89 721 250

info@straight.be

www.straight.be

BTW BE 684.205.237

Straight Communications

Rekemerstraat 53

3621 Lanaken

+32 89 721 250

info@straight.be

www.straight.be

BTW BE 684.205.237

Ben je op zoek naar een communicatieplan voor je bedrijf? Ga naar: Communicatieplan in 9 stappen voor KMO-bedrijven.

Volg ons op social media:
Je winkelmandje is leeg Ga verder
Winkelmandje
Subtotaal:
Korting 
Korting 
Bekijk gegevens
- +
Uitverkocht