Een nieuw logo: 
hoe begint u eraan?

Wat kost een logo?

Heeft uw bedrijf een logo nodig?


Een organisatie is geen statisch iets van gebouwen, auto’s, werknemers en cijfers. Het is een levend organisme van mensen, dromen, verlangens, relaties en verbindingen. Intern en extern. Hoe uw bedrijf door de buitenwereld gezien wordt, bepaalt - soms meer dan u lief is – hoe over uw bedrijf gedacht wordt. Logo en huisstijl vormen samen de basis voor de visuele identiteit van uw bedrijf of organisatie. Het ontwikkelen van een passend logo is een beleidsinstrument en verdient dan ook de nodige tijd, aandacht ... en een budget op maat van uw bedrijf.


Stel uzelf volgende vragen:


  • Wat doet uw bedrijf?
  • Waar staat uw bedrijf voor? (Of: Wat zijn de kernwaarden van je merk?)
  • Wat zijn de USP’s van uw bedrijf?
  • (Wat kan uw bedrijf bieden dat andere bedrijven niet hebben?)
  • Welke persoonlijkheid heeft uw bedrijf?
  • Wie is de doelgroep? En waarom?
  • Waarom heeft u voor de niche/branche gekozen?
  • Zijn er dominante branchekleuren?
    (En zijn die wel/net belangrijk om te gebruiken)?
  • Welke kleuren gebruiken uw concurrenten?
  • Noem 3 redenen waarom uw ideale klant voor uw merk zal kiezen boven een ander?
  • Wat is de belangrijkste emotionele reactie die klanten (moeten) hebben nadat ze met u hebben gewerkt of iets van u hebben gekocht?

Inventariseer


Voor u eraan begint, is het belangrijk om te weten, waar u uw logo overal gaat gebruiken. Wanneer u het enkel op briefpapier, website en vrachtwagen gaat gebruiken, is dat iets heel anders dan wanneer u ook op social media actief bent en online adverteert. Een logo kan er heel mooi uitzien wanneer het op een A4 afgeprint wordt, maar als het bv. op een banner van 729 br x 90 h (px) geplaatst wordt, moet het ook nog herkenbaar en leesbaar zijn.  Een logo is meer dan de naam alleen:


  • Naam (bedrijf/merk)
  • Subscriptor (subtitel)
  • Typografie
  • Kleur(en)
  • Vorm
  • Visuals/Icon
  • Tone of voice
  • Verschillende versies: kleur, zwart/wit, één kleur, transparante achtergrond, online- en offlineversies, ...
  • Enzovoort


Dit kunnen we de ‘visuele identiteit’ noemen. Alles samen moet uw logo een sterke uitdrukking zijn van de waarden, de visie en de missie van uw bedrijf. Niet communiceren kan niet. Uw logo zegt altijd iets over uw bedrijf. Uw logo is overal uw eerste vertegenwoordiger. Zorg dan ook dat uw logo een goede vertegenwoordiger is. Een goede voorbereiding is het halve werk. Als u hiermee klaar bent, kunt u effectief starten. 


Tot slot


Een logo vertegenwoordigt uw bedrijf/merk, dus het is belangrijk dat u erin investeert.  Inventariseer eerst waar u het logo voor wil gebruiken. Zorg er ook voor dat het duidelijk is waar uw bedrijf voor staat en voor gaat.  Een eenvoudig, beperkt lettertype is meestal niet de goede oplossing. Een logo moet gemakkelijk te identificeren en onderscheidend genoeg zijn, zodat mensen uw bedrijf onthouden wanneer ze het zien. En misschien wel de belangrijkste boodschap: uw logo is de sleutel tot uw bedrijf/merk.

"Wat kost het ontwerpen van een logo?", is een vraag die regelmatig gesteld wordt. Het is een logische vraag, maar wel een lastige, omdat er zoveel factoren zijn om rekening mee te houden.

    Een logo design is een zeer gespecialiseerd vakgebied. De kosten van een logo zijn afhankelijk van de complexiteit, de grootte van het bedrijf en het gebruik ervan. Wat ook belangrijk is, is of je kiest voor een beginnend of een ervaren ontwerper (of bureau). Belangrijk om te weten, is wel dat het ontwerpen van een logo een proces is. Een proces dat tijd vraagt en open communicatie om tot een goed resultaat te komen. De gebruikelijke looptijd (KMO-bedrijven) is tussen de twee à vier weken. Bij grotere bedrijven duurt dit meestal langer.


    Wij hanteren drie prijsniveaus voor het ontwikkelen van een logo — zie hieronder.

    Designproces

    Er kunnen eenvoudige en ingewikkelde processen zijn, maar dit zijn de stappen die we volgen:

    1. Briefing


    Bespreking om de wensen en verwachtingen in kaart te brengen. Alle input van historiek, over visie en missie tot en met toekomstbeeld is belangrijk.

    2.Voorbereiding en onderzoek

    Onderzoek met focus op bedrijf, sector/industrie en concurrenten. Zoeken naar ideeën.

    3. Creatie


    Ontwikkelen van logo-ontwerpen. Reflectie en selectie van enkele voorstellen voor de klant.

    4. Presentatie & optimalisatie

    De uitgewerkte logo's worden gepresenteerd. Het geselecteerde ontwerp wordt verder aangepast en uitgewerkt tot het goed is.

    5. Lancering


    Wanneer alles in orde is, wordt het logo in verschillende versies aangeleverd, samen met een logo-sheet.

    Tarieven

    Budget logo

    Briefing

    Creatie van een eenvoudig logo
    Presentatie

    Eén aanpassingsronde

    Levering logo in verschillende versies

    Eenvoudige logo-sheet

     € 750 - € 1.250

    Best voor:

    Start-ups, eenmanszaken of (kleine) winkels

    Business logo

    Briefing

    Creatie van een uniek design

    Presentatie

    Drie aanpassingsrondes

    Levering logo in verschillende versies

    Uitgebreide logo-handleiding

    € 1.500 - € 3.000

    Best voor:

    KMO-bedrijven

    Enterprise logo

    Briefing

    Creatie van een uniek design

    Presentatie

    Aanpassingen

    Levering logo in verschillende versies

    Corporate handleiding

    Tarief op maat

    Best voor:

    Bedrijven zuster- of dochterbedrijven,

    of meerdere merken / business-units,  ...

    Helvetica en Arial:
    twee van de meeste gebruikte lettertypes

    Helvetica werd in 1962 ontworpen door de Frans-Duitse industrieel Max Klinger uit Zwitserland. Hij werd geïnspireerd door zijn grafisch ontwerper (en broer) die logo's had ontworpen voor Zwitserse horlogebedrijven. In 1965 patenteerde hij zijn ontwerp als 'werelds eerste schreefloze lettertype. Helvetica werd het meest gebruikte lettertype in heel Europa tot het einde van de jaren tachtig, toen Arial door de meeste uitgeverijen werd overgenomen. Arial is in 1962 door IBM ontwikkeld en is sindsdien als universeel standaardlettertype overgenomen door Microsoft Windows, Adobe Illustrator, Macromedia Dreamweaver 6 & 7... De lettertypen zijn sindsdien beschikbaar gesteld onder licentie van IBM's Font Bureau. Helvetica is verkrijgbaar in verschillende gewichten, waaronder vet, licht, normaal, medium, gecondenseerd en gecondenseerd cursief.

    Een (nieuw) logo voor je bedrijf?

    Straight heeft meer dan 30 jaar ervaring in het ontwikkelen van logo’s en huisstijlen. Je doet beroep op een team dat perfect kan inspelen op jouw wensen

    Volg Straight op social media

    Gratis


    "I love it when a plan comes together" zei Hannibal (A-team) ooit. Ontwikkel daarom dit 'Communicatieplan in 9 stappen'

    Straight Communications 


    Rekemerstraat 53

    3621 Lanaken

    +32 89 721 250

    info@straight.be

    www.straight.be

    BTW BE 684.205.237

    Straight Communications

    Rekemerstraat 53

    3621 Lanaken

    +32 89 721 250

    info@straight.be

    www.straight.be

    BTW BE 684.205.237

    Ben je op zoek naar een communicatieplan voor je bedrijf? Ga naar: Communicatieplan in 9 stappen voor KMO-bedrijven.

    Volg ons op social media:
    Je winkelmandje is leeg Ga verder
    Winkelmandje
    Subtotaal:
    Korting 
    Korting 
    Bekijk gegevens
    - +
    Uitverkocht