Een nieuw logo: 
hoe begint u eraan?

Een huisstijl is meer dan een logo alleen

Heeft uw bedrijf een logo nodig?


Een organisatie is geen statisch iets van gebouwen, auto’s, werknemers en cijfers. Het is een levend organisme van mensen, dromen, verlangens, relaties en verbindingen. Intern en extern. Hoe uw bedrijf door de buitenwereld gezien wordt, bepaalt - soms meer dan u lief is – hoe over uw bedrijf gedacht wordt. Logo en huisstijl vormen samen de basis voor de visuele identiteit van uw bedrijf of organisatie. Het ontwikkelen van een passend logo is een beleidsinstrument en verdient dan ook de nodige tijd, aandacht ... en een budget op maat van uw bedrijf.


Stel uzelf volgende vragen:


  • Wat doet uw bedrijf?
  • Waar staat uw bedrijf voor? (Of: Wat zijn de kernwaarden van je merk?)
  • Wat zijn de USP’s van uw bedrijf?
  • (Wat kan uw bedrijf bieden dat andere bedrijven niet hebben?)
  • Welke persoonlijkheid heeft uw bedrijf?
  • Wie is de doelgroep? En waarom?
  • Waarom heeft u voor de niche/branche gekozen?
  • Zijn er dominante branchekleuren?
    (En zijn die wel/net belangrijk om te gebruiken)?
  • Welke kleuren gebruiken uw concurrenten?
  • Noem 3 redenen waarom uw ideale klant voor uw merk zal kiezen boven een ander?
  • Wat is de belangrijkste emotionele reactie die klanten (moeten) hebben nadat ze met u hebben gewerkt of iets van u hebben gekocht?

Inventariseer


Voor u eraan begint, is het belangrijk om te weten, waar u uw logo overal gaat gebruiken. Wanneer u het enkel op briefpapier, website en vrachtwagen gaat gebruiken, is dat iets heel anders dan wanneer u ook op social media actief bent en online adverteert. Een logo kan er heel mooi uitzien wanneer het op een A4 afgeprint wordt, maar als het bv. op een banner van 729 br x 90 h (px) geplaatst wordt, moet het ook nog herkenbaar en leesbaar zijn.  Een logo is meer dan de naam alleen:


  • Naam (bedrijf/merk)
  • Subscriptor (subtitel)
  • Typografie
  • Kleur(en)
  • Vorm
  • Visuals/Icon
  • Tone of voice
  • Verschillende versies: kleur, zwart/wit, één kleur, transparante achtergrond, online- en offlineversies, ...
  • Enzovoort


Dit kunnen we de ‘visuele identiteit’ noemen. Alles samen moet uw logo een sterke uitdrukking zijn van de waarden, de visie en de missie van uw bedrijf. Niet communiceren kan niet. Uw logo zegt altijd iets over uw bedrijf. Uw logo is overal uw eerste vertegenwoordiger. Zorg dan ook dat uw logo een goede vertegenwoordiger is. Een goede voorbereiding is het halve werk. Als u hiermee klaar bent, kunt u effectief starten. 


Tot slot


Een logo vertegenwoordigt uw bedrijf/merk, dus het is belangrijk dat u erin investeert.  Inventariseer eerst waar u het logo voor wil gebruiken. Zorg er ook voor dat het duidelijk is waar uw bedrijf voor staat en voor gaat.  Een eenvoudig, beperkt lettertype is meestal niet de goede oplossing. Een logo moet gemakkelijk te identificeren en onderscheidend genoeg zijn, zodat mensen uw bedrijf onthouden wanneer ze het zien. En misschien wel de belangrijkste boodschap: uw logo is de sleutel tot uw bedrijf/merk.

Een logo is de basis, maar een huisstijl gaat veel verder. Met de creatie van een huisstijl leg je de visuele identiteit (merkidentiteit / corporate identity) van een bedrijf vast. Hoe groter het bedrijf, of hoe meer je beroep doet op externe partners, hoe belangrijker het is om een goed huisstijldocument te hebben.

David Allen (Getting Things Done): 
"Je moet je eigen handtekening en stem hebben. Je moet uniek zijn om op te vallen."

Definitie huisstijl

Met ‘huisstijl’ worden alle visuele elementen, de communicatie en het gedrag van de medewerkers van een organisatie bedoeld. Een huisstijl kan worden gezien als de eerste kennismaking met een bedrijf/organisatie.


Definitie huisstijlhandboek

Een huisstijlhandboek is een document waarin de richtlijnen en regels voor het toepassen van een huisstijl vastliggen. Denk hierbij aan richtlijnen voor het juiste gebruik van het logo, kleurwaarden en typografie.


    Waarom een huisstijlhandboek?


    Een huisstijlhandboek zorgt consistentie. Wanneer medewerkers/partners met de huisstijl werken is een verkeerd gebruik van de huisstijl (of een element daarvan) snel gebeurd. Enkele voorbeelden:

    • Afwijkende e-mailhandtekeningen
    • Drukwerk met kleuren die niet kloppen
    •  Verschillend gebruik van typografie op website en/of advertenties
    • Verkeerd beeldgebruik
    • ...


      Waarom is het consistent gebruik van een huisstijl belangrijk?


      Sommige afwijkingen (bv. kleurverschil in drukwerk) zijn klein en vallen nauwelijks op. Toch wijst onderzoek uit dat afwijkingen in huisstijlgebruik afbreuk kunnen doen aan de herkenning en herinnering van een merk, de mate waarin een merk als professioneel wordt gezien en bovendien afbreuk doet aan de merkwaarde van een merk.

      Om een merk goed te kunnen herkennen en herinneren, is het van belang dat zaken als logo’s, kleuren en typografieën elke keer exact hetzelfde zijn. Mensen zien namelijk dagelijks duizenden merkuitingen, waardoor snel kans is op verwarring. Onbewust hebben mensen oog voor kleine details en zijn we ook in staat deze aan een merk toe te kennen. Daarbij ogen afwijkingen in huisstijlgebruik onprofessioneel en slordig, iets wat ook afstraalt op de mate waarin mensen een merk, product of dienst inhoudelijk beoordelen.


      Het consistente gebruik van een huisstijl zorgt voor een cumulerend effect. Elke merkuiting draagt dan bij aan een betere naamsbekendheid en een beter imago. Tot slot: als de richtlijnen duidelijk zijn, is het voor iedereen (medewerkers/externe partners) ook gemakkelijker om ze snel en juist te gebruiken en kan er ook snel ingegrepen worden wanneer er toch iets verkeerd is.


      Welke elementen bevat een goed huisstijlhandboek? 


      1. Logo 
        Hoe moet het logo gepositioneerd worden? Mag het logo ook op gekleurde achtergronden worden gebruikt? Wat is de minimale grootte bij het weergeven van het logo? Enzovoort.

      2. Subscriptor
        Dikwijls is er een subscriptor (pay-off) die bij het logo hoort. Leg dan ook vast op welke wijze deze subscriptor gebruikt moet worden. Moet deze bijvoorbeeld altijd onder het logo geplaatst worden of ernaast? En mag de subscriptor ook zonder het logo gebruikt worden?

      3. Kleurgebruik
        - Welke zijn de primaire en secundaire kleuren van de huisstijl?
        - Wat zijn kleurcodes voor deze kleuren in: CMYK, RGB, HEX en RAL?

      4. Typografie
        Welke typografieën worden gebruikt binnen de huisstijl. Denk hierbij o.a. aan:
        - typografie voor druk-/printwerk
        - typografie voor digitale/online toepassingen

      5. Fotografie
        Welke richtlijnen zijn vastgelegd voor fotografie? Waar moeten foto’s en afbeeldingen aan voldoen om tot huisstijlfotografie te kunnen behoren? Wat moet de inhoud zijn van de foto? Hoe moet deze gefotografeerd en bewerkt worden?

      6. Huisstijldragers
        Leg ook alle huisstijldragers vast in het huisstijlhandboek. Niet alleen het ontwerp moet vastliggen, maar ook zaken als het formaat/de afmetingen en papiersoort. Denk hierbij aan fysieke dragers als briefpapier, enveloppen, visitekaarten én aan digitale sjablonen (bv. socialmediaheaders en posts).

      7. Merk, historie en achtergrondinformatie
        Leg het merk, de historie en de achtergrond van de huisstijl in het huisstijlhandboek vast. Denk hierbij aan: visie en missie, (merk)waarden, de totstandkoming van het logo, enzovoort. Dit zorgt voor meer context, waardoor gebruikers de richtlijnen beter begrijpen en deze beter zullen toepassen. 


      Bovenstaande elementen zijn de basis van ieder huisstijlhandboek, maar het kan nog veel verder gaan. Bijvoorbeeld: verpakkingen, inrichting kantoren/winkels, belettering, kledingvoorschriften, enzovoort. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de huisstijlrichtlijnen toegankelijk zijn (dat ze niet ergens in een stoffen kast liggen); dat er een duidelijk versiebeheer is en dat deze zowel in print als online beschikbaar is.

      Helvetica en Arial:
      twee van de meeste gebruikte lettertypes

      Helvetica werd in 1962 ontworpen door de Frans-Duitse industrieel Max Klinger uit Zwitserland. Hij werd geïnspireerd door zijn grafisch ontwerper (en broer) die logo's had ontworpen voor Zwitserse horlogebedrijven. In 1965 patenteerde hij zijn ontwerp als 'werelds eerste schreefloze lettertype. Helvetica werd het meest gebruikte lettertype in heel Europa tot het einde van de jaren tachtig, toen Arial door de meeste uitgeverijen werd overgenomen. Arial is in 1962 door IBM ontwikkeld en is sindsdien als universeel standaardlettertype overgenomen door Microsoft Windows, Adobe Illustrator, Macromedia Dreamweaver 6 & 7... De lettertypen zijn sindsdien beschikbaar gesteld onder licentie van IBM's Font Bureau. Helvetica is verkrijgbaar in verschillende gewichten, waaronder vet, licht, normaal, medium, gecondenseerd en gecondenseerd cursief.

      IBM handleiding = basiswerk.

      De IBM-handleiding voor merkstijl wordt vaak 'The Mindset of IBM' genoemd en was gebaseerd op het 'Objective System' uit 1948. Het werd gemaakt door W. Edwards Deming, die later beroemd werd vanwege zijn benadering van kwaliteitscontrole, beroemd beschreven als "de managementtechniek die verspilling, inefficiëntie en veroudering tegenging". De handleiding wordt nog steeds als cursus gegeven aan de Cornell University in New York City, waardoor het een van de meest invloedrijke handleidingen in de bedrijfsgeschiedenis is. Tot op de dag van vandaag definieert de handleiding nog steeds hoe organisaties hun merken moeten bouwen met behulp van standaarden zoals kleurenpalet (bijv. zwart-wit), typografie (bv. serif versus sans-serif), passend lettertype (bv. Bausch & Lomb of Verdana) die tot op heden nog steeds van boven naar beneden worden gevolgd door alle grote merken.

      Wil u er meer over weten? Lees:

      Een (nieuw) logo voor je bedrijf?

      Straight heeft meer dan 30 jaar ervaring in het ontwikkelen van logo’s en huisstijlen. Je doet beroep op een team dat perfect kan inspelen op jouw wensen

      Volg Straight op social media

      Gratis


      "I love it when a plan comes together" zei Hannibal (A-team) ooit. Ontwikkel daarom dit 'Communicatieplan in 9 stappen'

      Straight Communications 


      Rekemerstraat 53

      3621 Lanaken

      +32 89 721 250

      info@straight.be

      www.straight.be

      BTW BE 684.205.237

      Straight Communications

      Rekemerstraat 53

      3621 Lanaken

      +32 89 721 250

      info@straight.be

      www.straight.be

      BTW BE 684.205.237

      Ben je op zoek naar een communicatieplan voor je bedrijf? Ga naar: Communicatieplan in 9 stappen voor KMO-bedrijven.

      Volg ons op social media:
      Je winkelmandje is leeg Ga verder
      Winkelmandje
      Subtotaal:
      Korting 
      Korting 
      Bekijk gegevens
      - +
      Uitverkocht