"Wat kost het ontwerpen van een logo?", is een vraag die regelmatig gesteld wordt. Het is een logische vraag, maar wel een lastige, omdat er zoveel factoren zijn om rekening mee te houden.
Een logo design is een zeer gespecialiseerd vakgebied. De kosten van een logo zijn afhankelijk van de complexiteit, de grootte van het bedrijf en het gebruik ervan. Wat ook belangrijk is, is of je kiest voor een beginnend of een ervaren ontwerper (of bureau). Belangrijk om te weten, is wel dat het ontwerpen van een logo een proces is. Een proces dat tijd vraagt en open communicatie om tot een goed resultaat te komen. De gebruikelijke looptijd (KMO-bedrijven) is tussen de twee à vier weken. Bij grotere bedrijven duurt dit meestal langer.
Wij hanteren drie prijsniveaus voor het ontwikkelen van een logo — zie hieronder.
Er kunnen eenvoudige en ingewikkelde processen zijn, maar dit zijn de stappen die we volgen:
Bespreking om de wensen en verwachtingen in kaart te brengen. Alle input van historiek, over visie en missie tot en met toekomstbeeld is belangrijk.
Onderzoek met focus op bedrijf, sector/industrie en concurrenten. Zoeken naar ideeën.
Ontwikkelen van logo-ontwerpen. Reflectie en selectie van enkele voorstellen voor de klant.
De uitgewerkte logo's worden gepresenteerd. Het geselecteerde ontwerp wordt verder aangepast en uitgewerkt tot het goed is.
Wanneer alles in orde is, wordt het logo in verschillende versies aangeleverd, samen met een logo-sheet.
Briefing
Creatie van een eenvoudig logo
Presentatie
Eén aanpassingsronde
Levering logo in verschillende versies
Eenvoudige logo-sheet
€ 750 - € 1.250
Best voor:
Start-ups, eenmanszaken of (kleine) winkels
Briefing
Creatie van een uniek design
Presentatie
Drie aanpassingsrondes
Levering logo in verschillende versies
Uitgebreide logo-handleiding
€ 1.500 - € 3.000
Best voor:
KMO-bedrijven
Briefing
Creatie van een uniek design
Presentatie
Aanpassingen
Levering logo in verschillende versies
Corporate handleiding
Best voor:
Bedrijven zuster- of dochterbedrijven,
of meerdere merken / business-units, ...
Helvetica werd in 1962 ontworpen door de Frans-Duitse industrieel Max Klinger uit Zwitserland. Hij werd geïnspireerd door zijn grafisch ontwerper (en broer) die logo's had ontworpen voor Zwitserse horlogebedrijven. In 1965 patenteerde hij zijn ontwerp als 'werelds eerste schreefloze lettertype. Helvetica werd het meest gebruikte lettertype in heel Europa tot het einde van de jaren tachtig, toen Arial door de meeste uitgeverijen werd overgenomen. Arial is in 1962 door IBM ontwikkeld en is sindsdien als universeel standaardlettertype overgenomen door Microsoft Windows, Adobe Illustrator, Macromedia Dreamweaver 6 & 7... De lettertypen zijn sindsdien beschikbaar gesteld onder licentie van IBM's Font Bureau. Helvetica is verkrijgbaar in verschillende gewichten, waaronder vet, licht, normaal, medium, gecondenseerd en gecondenseerd cursief.
Straight heeft meer dan 30 jaar ervaring in het ontwikkelen van logo’s en huisstijlen. Je doet beroep op een team dat perfect kan inspelen op jouw wensen.