Een nieuw logo: 
hoe begint u eraan?

Letters en typografie:

maak een goede keuze

Heeft uw bedrijf een logo nodig?


Een organisatie is geen statisch iets van gebouwen, auto’s, werknemers en cijfers. Het is een levend organisme van mensen, dromen, verlangens, relaties en verbindingen. Intern en extern. Hoe uw bedrijf door de buitenwereld gezien wordt, bepaalt - soms meer dan u lief is – hoe over uw bedrijf gedacht wordt. Logo en huisstijl vormen samen de basis voor de visuele identiteit van uw bedrijf of organisatie. Het ontwikkelen van een passend logo is een beleidsinstrument en verdient dan ook de nodige tijd, aandacht ... en een budget op maat van uw bedrijf.


Stel uzelf volgende vragen:


  • Wat doet uw bedrijf?
  • Waar staat uw bedrijf voor? (Of: Wat zijn de kernwaarden van je merk?)
  • Wat zijn de USP’s van uw bedrijf?
  • (Wat kan uw bedrijf bieden dat andere bedrijven niet hebben?)
  • Welke persoonlijkheid heeft uw bedrijf?
  • Wie is de doelgroep? En waarom?
  • Waarom heeft u voor de niche/branche gekozen?
  • Zijn er dominante branchekleuren?
    (En zijn die wel/net belangrijk om te gebruiken)?
  • Welke kleuren gebruiken uw concurrenten?
  • Noem 3 redenen waarom uw ideale klant voor uw merk zal kiezen boven een ander?
  • Wat is de belangrijkste emotionele reactie die klanten (moeten) hebben nadat ze met u hebben gewerkt of iets van u hebben gekocht?

Inventariseer


Voor u eraan begint, is het belangrijk om te weten, waar u uw logo overal gaat gebruiken. Wanneer u het enkel op briefpapier, website en vrachtwagen gaat gebruiken, is dat iets heel anders dan wanneer u ook op social media actief bent en online adverteert. Een logo kan er heel mooi uitzien wanneer het op een A4 afgeprint wordt, maar als het bv. op een banner van 729 br x 90 h (px) geplaatst wordt, moet het ook nog herkenbaar en leesbaar zijn.  Een logo is meer dan de naam alleen:


  • Naam (bedrijf/merk)
  • Subscriptor (subtitel)
  • Typografie
  • Kleur(en)
  • Vorm
  • Visuals/Icon
  • Tone of voice
  • Verschillende versies: kleur, zwart/wit, één kleur, transparante achtergrond, online- en offlineversies, ...
  • Enzovoort


Dit kunnen we de ‘visuele identiteit’ noemen. Alles samen moet uw logo een sterke uitdrukking zijn van de waarden, de visie en de missie van uw bedrijf. Niet communiceren kan niet. Uw logo zegt altijd iets over uw bedrijf. Uw logo is overal uw eerste vertegenwoordiger. Zorg dan ook dat uw logo een goede vertegenwoordiger is. Een goede voorbereiding is het halve werk. Als u hiermee klaar bent, kunt u effectief starten. 


Tot slot


Een logo vertegenwoordigt uw bedrijf/merk, dus het is belangrijk dat u erin investeert.  Inventariseer eerst waar u het logo voor wil gebruiken. Zorg er ook voor dat het duidelijk is waar uw bedrijf voor staat en voor gaat.  Een eenvoudig, beperkt lettertype is meestal niet de goede oplossing. Een logo moet gemakkelijk te identificeren en onderscheidend genoeg zijn, zodat mensen uw bedrijf onthouden wanneer ze het zien. En misschien wel de belangrijkste boodschap: uw logo is de sleutel tot uw bedrijf/merk.

Bij het creëren van een boodschap is het essentieel dat de lezer begrijpt wat de auteur (persoon / bedrijf / organisatie) wil zeggen. Letters en typografie spelen een belangrijke rol om een boodschap vlot en leesbaar over te brengen, maar dikwijls worden ze niet naar waarde geschat.


1. Het beste lettertype voor uw logo


Allereerst moet u weten wat u wilt overbrengen. Als u een onderscheidende en gedenkwaardige merknaam voor uw bedrijf kiest, dan is de keuze van een passend lettertype erg belangrijk.

Bij het kiezen van het lettertype voor uw logo moet er met veel factoren rekening gehouden worden:

  • Wat is uw boodschap?
  • Wat wil uw bedrijf uitstralen?
  • Wie wil u bereiken?
  • Wat is het doel?
  • Hoe onderscheidend moet het zijn?
  • Waar dient het overal gebruikt te worden?


Vervolgens dien je ook rekening te houden met de leesafstand, de leesbaarheid, de herkenbaarheid, het kleurgebruik, het contrast met de achtergrond, ... Kiest u meerdere lettertypes? Weet dat niet alle lettertypes harmonisch samengaan. 


Hou ook rekening met de andere elementen in het logo (zoals het symbool en/of de subscriptor) en andere tekstparameters zoals corps, interlinie, letterbreedte, spaties, ...


2. Lettertypes mengen


Enkele basisrichtlijnen:

  • De lettertypes moeten duidelijk van elkaar verschillen. De één voert de boventoon, de andere blijft in de schaduw.
  • Ze moeten esthetisch bij elkaar passen. Dit is een kwestie van aanvoelen en te leren door ervaring. Gewoon veel proberen.
  • De letters moeten historisch bij elkaar horen. Dit is belangrijk bij opdrachten die een bepaalde sfeer moeten uitstralen. Bv. Wanneer u handgeschept papier gebruikt, kies dan niet voor Times als lettertype. Times is een typische krantenletter.

3. Het belang van lettertypen in online marketing


Het kiezen van het juiste lettertype voor uw marketing is een cruciale stap op weg naar een goede typografie. De fout die de meeste mensen maken, is dat ze hetzelfde lettertype voor verschillende doeleinden gebruiken. Ze kiezen een lettertype dat 'eye-candy' is, zonder na te denken over waar het moet worden gebruikt. Het werkt misschien goed op de startpagina, maar niet zozeer als het op de landingspagina of in de hoofdtekst moet worden gebruikt. 
De juiste aanpak is om lettertypen te kiezen op basis van wat u probeert te communiceren en voor welk publiek (lees: klanten targeten). Als het gaat om lettertypen, zijn er verschillende overwegingen.


Het eerste is: uw doelgroep.
Wie zal uw inhoud lezen en bekijken? Wat voor soort lezers ga je bereiken?


Als u bv. een jong, technisch onderlegd publiek (d.w.z. millennials) wil bereiken, wil u misschien een schreefloos lettertype zoals Zapfino of Futura LT voor uw body-copy om lezers niet teveel met te veel tekens per regel te confronteren. Als het niet uitnodigend oogt om te lezen, haken veel mensen af. Als je een ouder publiek hebt met meer ervaring in het lezen van zetwerk, dan kun je iets als Helvetica Monospace of Bembo Bold gebruiken als je iets heel beknopts wilt in body-copy. Wanneer u lettertypen kiest, afhankelijk van het doel van uw inhoud - of het nu gaat om web of print - hou er rekening mee wat voor soort apparaten ze bekijken en hoe ze worden gebruikt: pc versus tablet en mobiele telefoon versus desktopcomputer, enz.


Tot slot


Dikwijls wordt er te weinig aandacht besteed aan de keuze van een lettertype. En dat is jammer omdat het een juiste keuze een merk of bedrijf meer uitstraling, meer karakter kan geven. Letters en typografie is een vak op zich. Bovenstaande tekst is enkel het topje van de ijsberg; het is enkel bedoeld ter inspiratie. Zodat u weet dat er heel veel mogelijk is op dit gebied.

Helvetica en Arial:
twee van de meeste gebruikte lettertypes

Helvetica werd in 1962 ontworpen door de Frans-Duitse industrieel Max Klinger uit Zwitserland. Hij werd geïnspireerd door zijn grafisch ontwerper (en broer) die logo's had ontworpen voor Zwitserse horlogebedrijven. In 1965 patenteerde hij zijn ontwerp als 'werelds eerste schreefloze lettertype. Helvetica werd het meest gebruikte lettertype in heel Europa tot het einde van de jaren tachtig, toen Arial door de meeste uitgeverijen werd overgenomen. Arial is in 1962 door IBM ontwikkeld en is sindsdien als universeel standaardlettertype overgenomen door Microsoft Windows, Adobe Illustrator, Macromedia Dreamweaver 6 & 7... De lettertypen zijn sindsdien beschikbaar gesteld onder licentie van IBM's Font Bureau. Helvetica is verkrijgbaar in verschillende gewichten, waaronder vet, licht, normaal, medium, gecondenseerd en gecondenseerd cursief.

Helvetica en Arial:
twee van de meeste gebruikte lettertypes

Helvetica werd in 1962 ontworpen door de Frans-Duitse industrieel Max Klinger uit Zwitserland. Hij werd geïnspireerd door zijn grafisch ontwerper (en broer) die logo's had ontworpen voor Zwitserse horlogebedrijven. In 1965 patenteerde hij zijn ontwerp als 'werelds eerste schreefloze lettertype. Helvetica werd het meest gebruikte lettertype in heel Europa tot het einde van de jaren tachtig, toen Arial door de meeste uitgeverijen werd overgenomen. Arial is in 1962 door IBM ontwikkeld en is sindsdien als universeel standaardlettertype overgenomen door Microsoft Windows, Adobe Illustrator, Macromedia Dreamweaver 6 & 7... De lettertypen zijn sindsdien beschikbaar gesteld onder licentie van IBM's Font Bureau. Helvetica is verkrijgbaar in verschillende gewichten, waaronder vet, licht, normaal, medium, gecondenseerd en gecondenseerd cursief.

Wil u er meer over weten? Lees:

Een (nieuw) logo voor je bedrijf?

Straight heeft meer dan 30 jaar ervaring in het ontwikkelen van logo’s en huisstijlen. Je doet beroep op een team dat perfect kan inspelen op jouw wensen

Volg Straight op social media

Gratis


"I love it when a plan comes together" zei Hannibal (A-team) ooit. Ontwikkel daarom dit 'Communicatieplan in 9 stappen'

Straight Communications 


Rekemerstraat 53

3621 Lanaken

+32 89 721 250

info@straight.be

www.straight.be

BTW BE 684.205.237

Straight Communications

Rekemerstraat 53

3621 Lanaken

+32 89 721 250

info@straight.be

www.straight.be

BTW BE 684.205.237

Ben je op zoek naar een communicatieplan voor je bedrijf? Ga naar: Communicatieplan in 9 stappen voor KMO-bedrijven.

Volg ons op social media:
Je winkelmandje is leeg Ga verder
Winkelmandje
Subtotaal:
Korting 
Korting 
Bekijk gegevens
- +
Uitverkocht